Historiskt sett har beroenden som varit relaterade till alkohol och droger fått stor uppmärksamhet, medan spelberoende har hamnat lite i skymundan. Idag inser tur nog allt fler hur pass utbrett detta problem är, men hur kan man egentligen hantera någon som har spelproblem på bästa sätt?
Innehåll
- Spelproblem – vanligare än vi tror
- Lär dig känna igen tecken på spelmissbruk
- Så ska du agera som medarbetare
- Ta hjälp av vårt medarbetarstöd
Spelproblem – vanligare än vi tror
Som nämnts ovan har det sedan decennier tillbaka pratats om problem relaterade till alkohol- och drogmissbruk, inte minst på våra arbetsplatser. I sammanhanget har spelproblem hamnat i skymundan, vilket dels kan förklaras med att spelberoende sjukdomsklassificerades först för några år sedan.
Problemet med spel är däremot vanligare än vi tror och det gör också minst lika stor skada på både individ och omgivning som andra missbruk. En kartläggning från Folkhälsomyndigheten i Sverige har bland annat pekat på att hela 3% av befolkningen har skadliga spelvanor. Det innebär således att nära 300 000 svenskar har spelrelaterade problem som riskerar att leda till allvarlig psykisk ohälsa som depression, utmattningssyndrom, havererad privatekonomi och tragedi för familjen.
Spelrelaterade problem är som du märker vanligare än vad många tror. Det fortsätter också att växa i storlek för varje dag som går. Genom explosionen av internetcasinon är spel om pengar lättillgängligare idag än någonsin tidigare. Casinona säljs in med aggressiv reklam som lockar med storvinster och en lyxig tillvaro.
Både som nära anhörig men också som medarbetare är det inte heller ovanligt att man blundar för problemet och låter det fortgå. Även om man inte är ansvarig för att lösa denna problematik på egen hand, är det som medarbetare viktigt att man vet hur man hanterar dessa situationer.
Lär dig känna igen tecken på spelmissbruk
Alla individer som lider utav någon form av missbruk, oavsett om det gäller alkohol, droger eller spel, blir oftast väldigt duktiga på att dölja sina problem. Som medarbetare kan det därför vara bra att lära sig känna igen vanliga tecken som kan innebära att någon är beroende av spel om pengar.
Innan vi berättar mer om dessa signaler som kan tyda på ett missbruk/beroende, är det däremot viktigt att påpeka att de kan vara relaterade till andra livsproblem. Med det sagt så bör man däremot alltid ta sin oro på största allvar när någon medarbetare beter sig på något av följande sätt:
- En tidigare social person börjar nu bli väldigt antisocial och håller sig helst ifrån lunch- och fikarummet, samt andra sociala sammanhang på arbetsplatsen.
- Personen börjar uppvisa ett allt mer förändrat beteende, vilket bland annat kan innebära att hen lätt blir irriterad, nedstämd eller rastlös.
- Personen börjar att prestera allt sämre och hinner inte med de arbetsuppgifter som hen tidigare gjorde. Kanske blir du tillfrågad att ta över vissa uppgifter?
- Personen börjar få ekonomiska problem och frågar dig eller andra medarbetare om hen kan låna pengar.
Så ska du agera som medarbetare
Om du som medarbetare upptäcker att någon på arbetsplatsen agerar på något av ovanstående sätt, kan detta tyda på att hen har spelrelaterade problem. Det är viktigt att du vågar agera på din magkänsla, men det är ännu väsentligare att du är medveten om vad som förväntas av dig – du har inte något ansvar att lösa problemet!
Det första du kan göra är att vädra dina tankar för ansvarig chef. Se till att göra det enskilt och gör det utan några fördomar eller förhastade slutsatser. Denna typ av problem är komplexa. Berätta lugnt och sansat det du har uppmärksammat och uttryck ditt stöd i frågan.
Du kan också tala direkt med personen. Berätta sakligt vad du sett och att du är orolig. Undvik att påstå något eller sätta etikett på beteendet. Även om dina aningar kan stämma är det högst troligt att personen kommer förneka det och kanske svara defensivt. Att någon direkt bryter ihop och pratar om sitt problem är väldigt ovanligt.
Som medarbetare är detta det bästa du kan göra för att hantera situationen.
Ta hjälp av vårt medarbetarstöd
På Ljung & Sjöberg är vi väl införstådda med hur utbrett spelproblemen är, inte minst på våra arbetsplatser. Vi har därför utvecklat medarbetarstödet, vilket är en anonym tjänst för medarbetare som vill stämma av sin oro för sig själv eller någon på arbetsplatsen.
Detta är ofta det första steget till att be om hjälp. Vill medarbetaren gå vidare till ett klientprogram kopplas alltid arbetsgivaren in – med medarbetarens godkännande. Ring oss direkt på 08 24 32 00 eller fyll i kontaktformuläret nedan för att få rådgivning redan idag!
Redaktör & granskare: Åsa Yacoub, Kommunikationsansvarig