I takt med att samhället förändras, ökar också kraven på arbetsgivare att förebygga riskbeteenden och skapa trygga arbetsmiljöer. I den verkligheten spelar Ljung & Sjöberg en allt viktigare roll. Som specialister på alkohol- och drogproblematik i arbetslivet, erbjuder de inte bara behandling, utan ett innovativt helhetsgrepp som gör verklig skillnad.
Allt började med ett samtal mellan Fredrik Ljung och Martin Sjöberg, två individer som själva tagit sig ur ett beroende. Under sin väg tillbaka till nykterhet gjorde de en avgörande insikt: Hade deras arbetsgivare uppmärksammat signalerna i ett tidigare skede, hade de sannolikt fått hjälp mycket snabbare.
– Martin och Fredrik kunde verka ute på sin arbetsplats med allt vad det innebär när man har ett aktivt beroende. Och där någonstans väcktes deras tanke för idén som började med att utbilda organisationer i hur man upptäcker beroende på arbetsplatsen, berättar Susanna Bengs, VD och koncernchef på Ljung & Sjöberg.
En partner som vågar kravställa
I dag, två decennier senare, är Ljung & Sjöberg en välrenommerad aktör som arbetar nära både arbetsgivare och arbetstagare som behöver hjälp. Deras modell bygger på att tidigt identifiera risker, arbeta förebyggande och samtidigt erbjuda evidensbaserad behandling.
– Det är egentligen inte svårt att uppnå goda resultat i alkohol- och drogbehandling. Den verkliga utmaningen är att få individen att fullfölja behandlingen, för beroendet i sig gör att man ofta vill dra sig ur, förklarar Susanna.
– Och det är just där vår nyckelfaktor kommer in: vi identifierar individen i ett tidigt skede, samtidigt som vi är en tydlig partner som stöttar och coachar arbetsgivaren som tar sitt rehabiliteringsansvar. Om du vill behålla din anställning, behöver du genomgå behandling. Det är en tydlig struktur som fungerar. Förra året slutförde 97 procent av våra klienter sin behandling, fortsätter Susanna.
Just tydlighet, ansvar och struktur är avgörande, både för individens tillfrisknande och för arbetsgivarens förtroende. När Ljung & Sjöberg startade upp fanns det väldigt stor okunskap ute på arbetsplatser kring både alkohol och droger och hur man bör agera på ett effektivt sätt.
–Vi märkte att många medarbetare hade gått i åratal i missriktade insatser, vårdcentraler, företagshälsovård, där man behandlade symptomen, som stress och ångest, men inte ställde frågan kring alkohol och droger, säger Susanna.
Certifierad modell
Ljung & Sjöberg använder sig av en certifieringsmodell, där arbetsgivare utbildas och rustas för att bli ”proaktiva arbetsplatser”.
–Det innebär att vi tillsammans med dem säkerställer att de har processer, rutiner och riktlinjer på plats, och att de faktiskt vet hur de ska agera. Vi jobbar också med kommunikationsinsatser ute hos kund, där vi informerar medarbetare om hur de kan agera om de känner oro för en kollega, eller för sig själva, berättar Susanna.
Slumpmässiga tester
En annan viktig komponent är möjligheten att införa slumpmässiga alkohol- och drogtester. Förutom att skapa trygghet på arbetsplatsen, har det visat sig ha en tydlig förebyggande effekt.
– När våra kunder inför slumpmässiga tester är det omkring 5 % som testar positivt det första året. Men sedan minskar siffran successivt. Det blir en avskräckande effekt. Du kanske inte har ett beroende, men slutar kanske ”festknarka” om du vet att du kan åka dit på jobbet, menar Susanna. Alla har rätt till att vistas i en säker och drogfri arbetsmiljö. Att aktivt jobba med det systematiska arbetsmiljöarbetet är en konkurrensfördel och kvalitetsstämpel för organisationen samtidigt som man värnar om den enskilde individens hälsa.
Innovation i takt med tiden
Beroendeproblematik är inget statiskt område, tvärtom. Nya substanser, nya användarmönster och nya behov kräver ständig utveckling. Ljung & Sjöberg arbetar därför aktivt med innovation, både vad gäller arbetssätt och produkter, såsom drogtester.
–Vår innovation ligger i att nå ut på nya sätt och trimma organisationer i en mer digital kontext. Behovet är egentligen konstant hos arbetsgivarna men de verkar själva i rörliga organisationer & marknader. Vi behöver vara steget före och driva innovativa lösningar tillsammans med kunderna för att implementera alkohol- och drogfria arbetsplatser, säger hon.
Människan i centrum
Kanske är det ändå det mänskliga perspektivet som bäst sammanfattar Ljung & Sjöbergs styrka. Ett engagemang som märks i varje samtal, varje insats och varje återkoppling från kund.
– En HR-ansvarig skrev till oss nyligen och tackade. Hon sa att hon inte längre räds de där jobbiga samtalen, och att vi har gjort skillnad tillsammans. Det är precis det våra kunder säger, att vi gör skillnad, och når faktiska resultat, avslutar Susanna.
Intervju med Ljung & Sjöbergs VD Susanna Bengs i SvDs bilaga ”Innovativa företag”.
Text: Isabelle Ibérer