Hur undviker man stress på jobbet?

Vi har i en tidigare artikel berättat hur du kan hantera stress på jobbet, men hur går man egentligen tillväga för att undvika att stressen uppstår från första början? Just detta kommer vi att gå igenom i denna artikel, samt vilken hjälp du kan få på vägen!

Innehåll:

  • Varför är stress farligt?
  • Så undviker du stress på jobbet
  • Ta hjälp av vårt stressprogram


Varför är stress farligt?

Innan vi berättar mer om hur du går tillväga för att undvika stress på jobbet, tänkte vi börja med att berätta om varför stress är farligt.

Stress är en känsla som uppstår när vi upplever en utmanande situation där vi upplever att vi inte har kontroll över vad som ska hända. Då vi alla är olika reagerar vi därför olika på situationer, vilket i sin tur innebär att det som kan orsaka en känsla av stress hos en person inte behöver göra det för en annan.

Oavsett i vilken situation känslan av stress uppstår så reagerar kroppen på samma sätt och det är minst sagt många organ och funktioner som gör intryck på oss. Det som utlöser alla dessa reaktioner är vårt sympatiska nervsystem, vilket gör att våra hjärtan börjar slå snabbare och kraftigare, andningen blir djupare och musklerna blir på helspänn.

Bara för att vi upplever stress behöver det dock inte innebära att alla typer av stress är farligt. Det är nämligen en naturlig del av oss människor och ibland kan det även vara positivt för oss – exempelvis om vi har en tight deadline på jobbet. Då kan faktiskt göra att vi blir mer skärpta, presterar bättre och klarar av denna stränga deadline. Får kroppen däremot inte återhämta sig från stressen leder det snabbt till negativa konsekvenser.

När vi inte tillåter kroppen att återhämta sig uppkommer så kallad långvarig stress, vilket kan leda till såväl kroppsliga som kognitiva och psykiska konsekvenser i form av huvudvärk, yrsel, tryck över bröstet, hjärt- och kärlsjukdomar, försämrat korttidsminne, nedstämdhet, depression, ökad oro, panikångestattacker och utmattningssyndrom.

Vilka konsekvenser får den långvariga stressen?

Som du märker kan långvarig stress få förödande konsekvenser för den drabbade individen, men idag är problemet så pass stort att det sträcker sig längre än så. Idag är det ett samhällsproblem som påverkar både den drabbade, dess anhöriga och även dess arbetsgivare.

Detta problem syns inte minst på våra arbetsplatser, där antalet sjukskrivningar som beror på psykisk ohälsa mer än fördubblats under de senaste åren. Något som lett till att över hälften av alla sjukskrivningar i Sverige idag beror på just psykisk ohälsa, varav många orsakats av stress.


Så undviker du stress på jobbet

Nu när du har bättre koll på varför långvarig stress är farligt och vilka förödande konsekvenser det kan få, tänkte vi berätta mer om hur du undviker den på jobbet. Idag är nämligen pressen på våra arbetsplatser större än någonsin tidigare, samtidigt som många vill göra allt för att prestera på topp.

Genom att ta bejaka följande metoder kan du däremot undvika stressen redan innan den uppstår:

  • Ta pauser – Att ta pauser under dagens gång är en utav det mest effektiva metoder för att undvika stress. Bra tips är att utnyttja hela lunchraster och även ta kortare fikapauser under dagen tillsammans med dina kollegor. Ett annat tips är att även ta mentala pauser under dagen, slut ögonen och räkna till tio.
  • Våga säga nej – Som nämnts tidigare gör många allt för att prestera på topp idag, vilket leder till att man ibland tar på sig andras arbetsuppgifter. Ibland frivilligt och andra gånger ofrivilligt. Känner du däremot att du redan har fullt upp just nu och inte kommer att hinna med några nya uppgifter, våga säga nej.
  • Dela in arbetsuppgifter i delmoment – Det är väldigt lätt att stressa upp sig över en arbetsuppgift som vid första anblick känns överväldigande. Genom att istället dela in dessa uppgifter eller projekt i olika delmoment blir det många gånger lättare att se ljuset i slutet av tunneln, samtidigt som du förhindrar att stressen uppstår.
  • Kommunicera med chefer och medarbetare – Om du redan har ett fullspäckat schema och känner att ”jag kan inte hantera en enda arbetsuppgift till”, uttryck då detta till chefer och medarbetare redan innan de hinner fråga dig om du har tid att ta på dig någonting nytt. På så sätt undviker du onödig stress redan innan den uppstår.
  • Lämna jobbet på jobbet – Med dagens teknik och smarta telefoner är folk mer uppkopplade än någonsin tidigare, vilket gör att vi läser och svarar på jobb-ärenden även efter arbetstid. Något som skapar en stor stress och gör att kropp och knopp aldrig får tid att återhämta sig från dagens intryck. Se därför till att lämna jobbet på jobbet, stäng av mejlen!

Ta hjälp av vårt stressprogram

Som du märker kan långvarig stress leda till allvarliga konsekvenser, vilket innebär att detta problem bör tas på största allvar. Som tur är finns det både stöd och behandling som gör det möjligt att återhämta sig från dessa påföljder, samt åtgärder som kan genomföras i förebyggande syfte.

Om du vill arbeta förebyggande mot stress innan den utvecklas till psykisk ohälsa, kan du ta hjälp av vårt stressprogram. Programmet är särskilt framtaget för yrkesverksamma klienter som upplever symptom som ökad oro, sömnsvårigheter och försämrat minne, men ännu inte utvecklat den allvarligaste formen av problem. Det passar också de som vill lära sig att hantera stress och stora utmaningar i livet.

 

Redaktör & granskare: Åsa Yacoub, Kommunikationsansvarig

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Eller är du orolig för egen del?



    Kontakta oss: 08-24 32 00 | info@ljungsjoberg.se

    Genom att klicka på "Kontakta mig" nedan så godkänner jag att Ljung & Sjöberg lagrar mina personuppgifter i max 30 dagar för att kunna kontakta mig.