Alkohol – ett självklart inslag i den blomstertid som kommer?

En kall öl vid grillen, den obligatoriska midsommarsnapsen, en flaska vin vid bryggan, en fruktig cider i picknickkorgen, ett glas vitt på uteserveringen i solen…

Många svenskar ökar sin alkoholkonsumtion under sommartid och semestrar. Man hittar tillfällen att dricka och ofta blir alkoholen ett självklart inslag i den mer avslappnade vardagen. För de allra flesta är detta lustfyllt och fullt hanterbart. Dock kan det vara värt att tänka lite extra kring konsumtionen genom att till exempel sätta upp enkla måttregler för sig själv, så att man inte omedvetet går in i en förskjutning av vad som är normalt.

Svårt att dra ner
Det är ofta först när sommaren lider mot sitt slut och vardagen tar vid, som många märker att de har svårt att sluta med de nya vanorna. Man kanske känner för en öl till lunchen på jobbet eller längtar hem till ett glas vin vid middagen. Även om man hade tänkt återgå till normalt bruk efter semestern kan det vara svårare än man trott.

För den som lever som tillfrisknad alkoholist kan det vara svårare att stå emot ett återfall under sommartid. Man ser folk som dricker på uteserveringar, i parker och vid grillen. Man kan känna ett utanförskap och känner kanske att det är självklart att dricka i de här situationerna.

Svårt att veta hur mycket som är för mycket
Det kan vara svårt att få en uppfattning om hur mycket man dricker och om det är för mycket. För att ta reda på detta kan man exempelvis börja med att skriva ner sin konsumtion i en bok samt lära sig mer om tecken på missbruk och beroende.

Alkoholkonsumtionen betraktas som riskfylld för män när de har en veckokonsumtion på mer än 14 standardglas och för kvinnor vid mer än nio standardglas. Ett standardglas innehåller 12 gram alkohol, vilket motsvarar 33 centiliter starköl, 12 centiliter vin eller 4 centiliter starksprit. Om man har en alkoholkonsumtion på den här nivån eller mer, bör man vara uppmärksam på det och försöka att skära ned på den.

Negativa konsekvenser
Ett av de viktigaste tecknen när det gäller skadlig alkoholkonsumtion är att man fortsätter dricka trots att det får negativa konsekvenser, vilket innebär att man behöver hjälp att antingen dra ner eller sluta dricka helt. Ett skadligt användande av alkohol påverkar nära relationer, familj och arbete negativt. För att skapa en förändring behöver man professionell rådgivning, vilken man bland annat kan få tillgång till genom sin arbetsgivare. 
 

Här följer några tecken på att du har eller håller på att utveckla ett beroende:

Ökad tolerans 
Du tål alltmer alkohol och behöver dricka mer än tidigare för att bli berusad.

Rastlöshet och abstinens
Svettningar, skakningar, sömnlöshet, ångest och hjärtklappning. Du känner dig tom inombords eller vill fylla ut dötid med alkohol. Du dricker oftare för att varva ner än för att det är gott.

Återställare
Du vill dricka dagen efter en fylla och mår bättre av det.

Minnesluckor
Du glömmer vad du sagt och gjort när du var berusad. Detta kan vara tecken på att din hjärna har tagit skada av alkoholen.

Sug och kontrollförlust
Du dricker mer och oftare än du hade tänkt. En liten mängd alkohol gör dig sugen på mer.

Lättfrestad
Du blir sugen till exempel när du ser eller tänker på alkohol.

Förnekelse 
Du förnekar ditt beroende inför dig själv och din omgivning. Du hävdar att du har kontroll och vill helst inte prata om det.

Sämre prestationsförmåga
Du orkar inte riktigt med dina arbetsuppgifter och det går sämre på jobbet. Du hoppar över aktiviteter och sjukskriver dig vid bakfylla eller för att kunna vara hemma och dricka alkohol.

Destruktivitet
Du fortsätter att dricka, fast att du mår dåligt och kanske kräks. Du har ångest och försöker döva den med alkoholen.

Försummande
Dina relationer med familj, vänner och arbetskollegor har påverkats negativt av ditt drickande. Du väljer att dricka istället för att finnas där när de behöver dig.

Humörsvängningar
Du får ångest, blir nedstämd och irriterad. Du reagerar annorlunda än vad du skulle ha gjort om du var nykter eller inte var bakfull. Kanske har du gjort något du ångrar eller skäms för.

Risktagande
Du hamnar i bråk, misshandel, olyckor eller andra riskfyllda situationer. Du har kanske sex fast du inte vill eller har svårare att försvara dig mot sexuella övergrepp. Du gör saker du inte borde, som att begå brott eller skada dig själv eller någon annan.


Text: Josefine Flavet, Ljung & Sjöberg