Vi hjälper arbetsgivare att rädda liv

Alkohol- och drogproblem. Spelberoende. Medberoende. Allvarliga konsekvenser för individen. Och för arbetsgivaren. Vi har varit där själva, så vi vet. Idag hjälper vi arbetsgivare att hantera & motverka alkohol och drogproblem på arbetsplatsen. Vår helhetslösning omfattar utbildningar, arbetsplatstester, kartläggning, chefsstöd, medarbetarstöd och behandlingsprogram.

Alkohol & droger

Problem med alkohol, droger och läkemedel slår hårt mot individen och familjen. Även arbetsgivaren drabbas. Men det finns bra hjälp både för individ och organisation.

Spelberoende

Spelberoende har ökat lavinartat de senaste åren. Lögner, svek och havererad privatekonomi. Låg produktivitet, stölder och förskingring på jobbet.

Medberoende

Att leva nära någon med alkohol- och drogproblem eller svår psykisk ohälsa kan leda till medberoende och i slutändan till depression och utbrändhet.

Vår modell

Med våra kunder har vi utvecklat en modell för att arbeta framgångsrikt med alkohol- och drogproblem, spelberoende och medberoende på arbetsplatsen.

”Professionell support i att stötta chefer, HR och medarbetare”

”Vårt samarbete med Ljung & Sjöberg ger oss professionell support i att stötta chefer, HR och medarbetare i ärenden kopplat till problematik inom alkohol, droger och spel. Som arbetsgivare är det en självklarhet att hela tiden sträva efter att ge bästa möjliga stöd till våra medarbetare för att de ska vara hållbara. Exempelvis möjliggör Ljung & Sjöbergs unika tjänster att våra medarbetare anonymt kan få stöd med att hantera den problematik som finns oavsett om det gäller personen själv eller någon i dess omgivning.”

-Mattias Melin, People Expert, Nordea

Läs vad våra kunder säger

Ett ord från våra kunder är mer värt än tusen ord från oss.

På Systembolaget har vi utbildat alla våra chefer och skyddsombud för att ge ökad kunskap om alkohol- och drogmissbruk, att se signaler i god tid och hur man ska agera som chef och kollega.

-Karin Furevik, Personaldirektör, Systembolaget

Vi får snabbt hjälp i de ärenden där vi har medarbetare med missbruksproblematik. Det ger en stor trygghet för dem som ska ta det svåra samtalet. Dessutom får vi snabbt rehabiliteringsstöd när det behövs.

-Helena Selinder, HR-Business Partner, Adecco

Jag kände att jag hade full kontroll på en mycket besvärlig process. Och vår medarbetare kom in i ett rehabiliteringsprogram som antagligen räddade hennes yrkeskarriär.

-Robert Sjöström, Capgemini

Tack vare vårt avtal kan vi arbeta med missbruksfrågor på ett professionellt sätt. Våra chefer har fått utbildning, har lärt sig att fånga upp signaler i ett tidigt skede och att ta tag i problemen direkt. Ett extra stöd är möjligheten till support via telefon.

-Eva Hjelm, Chef Business Support, Proffice AB

Kontakta oss så hjälper vi dig!

Av egna erfarenheter vet vi att beroendeproblematik slår hårt mot individ och arbetsplats. Är du som chef eller HR orolig för en medarbetare? Eller är du orolig för egen del? Ring oss på 08 24 32 00 eller fyll i kontaktrutan så hör vi av oss.

Vi finns här för dig!

Kontakta oss: 08-24 32 00 | info@ljungsjoberg.se

Genom att klicka på "Kontakta mig" nedan så godkänner jag att Ljung & Sjöberg lagrar mina personuppgifter i max 30 dagar för att kunna kontakta mig.

Sitter du som HR/Ledning? Varmt välkommen till detta kostnadsfria fysiska seminarie hos oss i Gamla stan den 15:e juni!

Chef och HR ser vaga men oroväckande signaler. Försämrad arbetskvalitet och motivation. Känslomässig instabilitet. Kan detta vara ett tecken på alkohol, drog eller spelproblematik? Tänk om vi har fel i vår oro. Tänk om detta istället är stress? Vi avvaktar och ser. Och hoppas… Tiden går och plötsligt är läget akut. Lyssna till David Lindström […]

Pressmeddelande – När omvärlden skakar tar näringslivet initiativ

Datum: 2022-05-16 NÄR OMVÄRLDEN SKAKAR TAR NÄRINGSLIVET INITIATIV Ljung & Sjöberg får ny ägarkonstellation efter att vd Sarah Linderoth och bolagets medarbetare, tillsammans med Spiltan Invest, NEA Partners, Sven-Olof Johansson och Rikard Josefson förvärvar bolaget. De senaste åren har droger exploderat i samhället, med långtgående konsekvenser för den enskilda individen och näringslivet som följd. Hotbilden […]

Varför Ljung & Sjöberg